Mallorca - nekonečná párty alebo relax?

Toto je môj prvý blog a tak som sa snažil pristupovať k nemu čo najviac objektívne a s nadhľadom. Spomenul som pre istotu aj fakty o Mallorce, aby sa môj opis 8 dní na Mallorce nezdal až tak nudný po pár riadkoch.

Na začiatok sa musím priznať, že ked mi priateľka navrhla dovolenku na Mallorce, nebol som príliš nadšený. Predsa len, aj ja som poznal Mallorcu ako miesto, kam chodia prevažne nemeckí alebo anglickí teenageri snažiaci sa vypiť všetky zásoby alkoholu a bujaro sa zabaviť.

Začali sme teda hľadať v ponukách cestovných kancelárii a následne sme ich preverovali aj cez Tripadvisor, aby sme neboli sklamaní hneď po prílete. Po dlhšom premýšľaní sme si vybrali Hotel Gala***, ktorý spĺňa presne to, čo na Mallorce potrebujete - nocľah s maximálne polpenziou vo viac ako výhodnom pomere kvalita / cena. Všetko sme v cestovnej kancelárii vybavili za 45 minút, i keď s trochou problémov (CK Hechter neakceptuje Diners Club Card a keďže bol iba jeden deň do odletu, museli sme zaplatiť v hotovosti).

Po 2 hodinách a 20 minútach sme pristáli na Palma de Mallorca Airport (používa sa aj názov Son Sant Joan Airport ), čo je pre osobu ako ja tak akurát a hneď po vystúpení z lietadla nastal prvý šok: letisko má 69 odbavovacích terminálov a zhodou náhod sme boli v poslednom, takže po batožinu sme šli približne 10 minút cez celé letisko. Až ked sme videli prilietať / odlietať lietadlá každé cca 3 minúty, pochopili sme načo im je toľko terminálov (je to jedno z najvyťaženejších letísk v Španielsku s 23,1 mil prepravených ľudí v 2014). Vyzdvihli sme batožinu, delegátka vyzdvihla nás a náš hotel bol len cca 5 minút jazdy autom od letiska.

Mallorca má rozlohu 3,648 km2 a je najväčšia z Baleárskych ostrov (ďaľšie ostrovy sú Menorka, Ibiza a Formentera), kde každý ostrov spravuje vlastná ostrovná rada. Pobrežie Mallorci je dlhé 554,7km a ponúka najmä piesočnaté pláže, rôzne útesy a zálivy. Obyvatelia Mallorci sa živia okrem turizmu aj poľnohospodárstvom so zameraním na pestovanie ovocia, zeleniny, obilia, výrobou vína a chovaním dobytka. Severozápadnú časť Mallorci tvorí pohorie Tramuntana s najvyšším vrchom ostrova Puig Major (1,445 m.n.m.) a príkrymi pobrežnými útesmi s malým počtom prístavov. Juhovýchod je kopcovitý a oblasť stredu ostrova úplne rovinatá, využívaná prevažne na poľnohospodárstvo. Necelá polovica všetkých z približne 880 tis. obyvateľov žije v hlavnom meste. Bývali sme v časti Can Pastilla, ktorá je od hlavného mesta vzdialená približne 10 km s výbornou dostupnosťou bicyklom, autom alebo aj vyhliadkovým vláčikom. No väčšina asi bude poznať oblasť Magaluf alebo El Arenal, ale o tom neskôr. Hotely v tejto lokalite sú veľmi podobné, no v dnešnej dobe si všetko viete pozrieť cez Google Street View, aby ste potom niekde nepoblúdili. Hneď prvý deň sme sa dozvedeli, že náš hotel má výborného kuchára a domáci obyvatelia niekedy dávajú prednosť hotelovej kuchyni pred domácou, s čím môžeme len súhlasiť. Neradíme sa k ľuďom, ktorí sú so všetkým nespokojní, takže len zopár hlavných nedostatkov:

1) slabý wifi signál, ktorý je len v lobby alebo na izbe za poplatok (izby situované do ulice chytajú wifi z lobby, no signál zvykol vypadávať aj v lobby)

2) izby situované do ulice sú vystavené dosť veľkému hluku od cesty, kedže sú všade jednosmerky a práve pred hotelom je výpadovka von z premenády

No a teraz to hlavné, čo asi každého, kto tam nebol, bude zaujímať. Po ubytovaní sme sa šli hneď pozrieť na 160 m vzdialenú pláž, kedže sme sa už horeli nedočkavosťou. Čítal som veľa recenzií na Mallorcu o tom, ako sú všade zvratky, špina, bordel a ako budeme prekračovať opitú mládež. No tieto recenzie sa naštastie venovali iným častiam Mallorci a nie Can Pastille.

Can Pastilla pláž
Jemný priesok je aj na dne mora

Nenachádzajú sa tam desiatky diskoték a nočných klubov, nie je tam ani toľko prípadov pre záchytku, ako v iných častiach. Veľkou výhodou je promenáda, kde sa dá kúpiť všetko čo potrebujete na dovolenku - plavky, okuliare, osušky, atď väčšinou do 5 EUR. Promenádu lemujú potraviny, kaviarne, reštaurácie alebo požicovne áut, bicyklov a skútrov.

Prenájať sa dá skoro všetko

Pre mňa je ležanie na pláži počas celej dovolenky trochu nudné a neobsedím dlho na jednom mieste. Preto som navrhol požičať si bicykle (5 EUR / deň a 10 EUR vratná záloha), pod zámienkou spoznať ďaľšiu časť ostrova.

Bicyklíky

Jedna dobrá rada odo mňa: NAJPRV SI POZRITE, KADE VEDIE CESTA. Nevravím to preto, že by bolo bicyklovanie na Mallorce nejakým spôsobom nebezpečné, kedže je tam dlhá promenáda a aj veľmi dobre značené cyklistické chodníky. Skôr mám na mysli trasu, ktorou cesta povedie. Naša trasa viedla po promenáde smerom na juh až na jej samotný koniec v prístave El Arenal. Ďalej sme pokračovali po cyklistických chodníkoch cez Son Verí Nou, Cala Blava až na Bellavista, kde už pláž vystriedali skaly, no na kráse výhľadu to ani trochu neuberá.

Son Verí Nou
Cala Blava

Mali sme dobrý čas a pokračovali sme ďalej ku Mhares Sea Club, keďže na mojej navigácii to bola prvá cesta k moru. Lenže zrazu sa pred nami zjavil kopec, na ktorého vrchol sme museli šlapať 2km v domnení, že tam už niekde bude odbočka na krásnu pláž s bielym pieskom. Nakoniec sme šľapali este ďalších pár kilometrov, spustili sme sa ešte strmším kopcom nadol okolo Maioris Decima. No jediné, čo sme mohli, bolo obdivovať more z útesov, keďže k moru sa išlo úplne inou cestou. Nuž, ale tieto vychytávky vedeli asi len domáci...

Cieľ našej cesty
Pastva pre oči
Túžili sme byť až tam dole

Cesta naspäť bola ešte horšia a museli sme tlaciť bicykle od útesov späť na cestu, začínal som mať pocit, že priateľka hodí bicykel o zem, zavolá si taxi a môj status sa čoskoro zmení na single (keďže som sa trochu prepočítal a na konci výletu sme nadávali obaja).

Keď sme zistili, že bicykle sú dobré prevažne len na presúvanie sa po promenáde, požičali sme si auto. Opäť malá rada: Neberte to najlacnejsie! Ako sme sa dozvedeli, najlacnejšie auto je zvyčajne bez poistky. Vypočul som si ešte pár rád od delegátky o tom, že požičanie auta na Mallorce sa neodporúča a s veľmi divným pocitom v bruchu som si nakoniec rezervoval auto na nasledujúci deň cez hotelovú recepciu. Na druhý deň, ked už meškanie prekročilo 20 minút, som sa šiel spýtať na recepciu, kde nastal problém. Ochotná recepčná zavolala do autopožičovne a bolo mi povedané, že si len pomýlili čas a prídu o 10 minút (asi španielskeho času). Nakoniec prišiel malý postarší muž a ukázal mi, aby som šiel s ním do kancelárie podpísať papiere o prenájme (v tomto bode asi treba poznamenať, že ja neviem po španielsky ani len pozdraviť). Súhlasne som pokýval hlavou a viezol ma po nejakých uličkách až do El Arenalu a neustále mi niečo hovoril po španielsky. Samozrejme som sa tváril, že mu rozumiem. Žena v kancelárii vedela po anglicky aj nemecky, takže sme sa rýchlo dohodli a výlet sa mohol začať. Vybrali sme si Seat Ibiza 1.2 TSI za 46 EUR/ deň (38 EUR bežná taxa + 8 EUR extra poistenie, kedže ma delegátka "pozitívne" naladila deň predtým) a k tomu si ešte treba pripočítať cenu palív, ktoré sú porovnateľné so Slovenskom. Čo sa týka paliva, tak vrátite presne toľko, koľko ste mali pri vyzdvihnutí auta. Na konci dňa som nechal kľúče od auta na recepcii a po hodine tam už auto nebolo.

Výlety

Delegátka nám ponúkla tri fakultatívne výlety, no nevideli sme význam ich využiť, keďže Mallorca je relaltívna malá a ideálna na cestu autom podľa vlastného uváženia. Takže naše postrehy čo navštíviť a čo nie:

1) výlet do hlavného mesta - Palma de Mallorca

V Can Pastille máte všade zastávky autobusov a dostať sa do hlavného mesta nie je problém. Máte dokonca na výber rýchlejší autobus jazdiaci po diaľnici (spoj číslo 25, cca 7-8 minút) alebo pomalší autobus, ktorý ide všade len nie po diaľnici (spoj číslo 15, cca 20-25 minút). Cena za lístok je rovnaká či už idete len jednu zastávku alebo na konečnú, stále 1.5 EUR pre všetky autobusové spoje. Palma je pekné historické mesto a rozhodne odporúčam ho navštíviť. My sme prešli všetko, čo sa odporúča aj v bedekeri:

* Cathedral (Le Seu)

Katedrála Le Seu

* Llotja

* Passeig des Born- pasáž na nákupy v značkových obchodoch alebo len miesto pre chvíľu oddychu so šálkou kávy

Passeig des Born

* Úzke uličky pripomínajúce Benátky

Úzke uličky v Palme (na zábere aj Ľuboš a Judit)

* Placa Major - Hlavné námestie, kde si môžete napríklad kúpiť Jamón v špecializovanom obchode

Predajňa Jamón - raj pre gurmánov

* Pozostatky veterných mlynov

2) Sóller a Valldemossa

Krásne historické mestá, nie veľmi vzdialené od Palmy. Na takéto výlety poslúži auto, ktoré sa dá požičať asi všade, kam sa len pozriete (prenájom popísaný vyššie). Výlet určite stojí za to a odnesiete si veľa pekných záberov. Ako prvé sme navštívili Valldemossu, ktorej základy siahajú až do 14. storočia. Mesto je poprepletané malebnými uličkami, ktoré nám chvíľami pripomínali labyrint.

Valldemossa - centrum
Valldemossa - miestny trh

Po prechádzke uličkami a návštevou miestneho trhu sme pokračovali dalej do Sóller. Navigácia poskytuje dve možnosti a to buď popri pobreží alebo po diaľnici. My sme zvolili cestu lemujúcu pobrežie, no ak niekto nemá rád ostré, neprehľadné zákruty a časté serpentíny, nech radšej ide po diaľnici. Ako prvé sme navštívili Port de Sóller. Kedže bol čas obeda, objednali sme si v prvej reštaurácii 9 druhov Tapasu, jedlo typické najmä pre Španielsko.

Tapas
Port de Sóller

Presunuli sme sa ďalej do centra, ktoré je taktiež dýcha históriou, takže foťáky a mobily mali opäť čo robiť. Zaujímavosťou Sólleru je vláčik, ktorý premáva medzi centrom a prístavom a prechádza aj pomarančovými sadmi, co sa nám žiaľ nepodarilo.

Inglesia de Sant Bartomeu

Za zmienku stojí, ze väčšina platených parkovísk je v nedeľu zadarmo, takže ušetríte značnú sumu na parkovnom. A ak náhodou budete počuť trúbenie hneď za Vami, tak si z toho nič nerobte, na Mallorce trúbia všetci a nonstop.

3) Mys Formentor

Na tomto mieste sme neboli, kedže sme mali auto len na jeden deň a nemali sme potrebu si kvôli tomu opäť požicať auto. Bližšie info linku tu.

4) Aqualand / Marineland

V El Arenal sa nachádza Aqualand, kde je množstvo tobogánov a z Can Pastille tam prejdete aj pešo. No ceny sú porovnateľné s Tatralandiou, takže nič čo vyčarí úsmev na tvári.

Marineland je oveľa ďaľej až za Palma de Mallorca. Vstup je porovnateľný s Aqualandom a za všetko sa platí extra. Tak napríklad plávanie s delfínom cca 100 eur (zhruba 15 minút no môže sa stať, že ho len pohľadkáte). Ceny pre 4-člennú rodinu sú dosť vysoké, ale to je opäť individuálne.

El Arenal

Miesto, kde končí južná časť promenády, ale aj miesto vyhľadávané najmä pre bujarý denný aj nočný život.Tam sme mohli obdivovať prevažne nemcov, ktori sa tackali na/z pláže alebo uz ležali niekde na zemi (prechádzali sme okolo približne o 14:00). My dvaja nepatríme zrovna k ľuďom, ktorí sa zabávajú podobným spôsobom, aký sme tam videli. Takže se sa uistili, že sme si vybrali Can Pastillu správne.

Magaluf

Ešte mi ostáva spomenúť túto časť, keďže je to miesto, kam sa chodí žiť. To je to správne miesto, pokiaľ ste neprišli relaxovať, ale zažiť párty 24/7 a užiť si to poriadne so všetkým, čo máte radi. Na internete nájdete články o tom, ako ráno chodí čistiace auto a zmýva zvratky po tažkej noci, aby sa mohol začať nový deň. V Magalufe sa stalo zopár incidentov, o ktorých sa písalo aj u nás, čiže nebude problém prelustrovať bulvárne plátky a isto niečo nájdete. Jednalo sa prevažne o pouličné bitky podnapitých ľudí s nezasahovaním polície alebo agresívny turisti obťažovali okoloidúcich. Takže nech sa každý sám rozhodne, čo očakáva od dovolenky.

Aj Magaluf aj El Arenal ponúkajú krásne pláže, obchody aj kaviarne ako aj v iných častiach. Z môjho pohľadu to nie je miesto pre ľudí, ktorí hľadajú relax. Ak plánujete vypadnúť zo stereotypu a cestujete za zábavou, tak práve tieto dve miesta sú pre vás ako stvorené.

Počasie

Prvé dna dni bolo slnečno, more nádherne čisté a priezračné. Na tretí deň nám pršalo, pre lepšiu predstavu to bolo akoby poprchalo hodinu v kuse.

Pár minút pred dažďom

Po tomto daždíku boli mierne vlny ďaľšie 4 dni a v mori sa začali objavovať riasy a podobné veci, ktoré sa vyplavovali na pláž. No musím dodať, že my sme boli v Júni a počasie nebolo také, ako počas hlavnej sezóny. Aj napriek tomu, že sú pláže udržiavané, bol tam nános vyplavených rias celý deň.

Príklad znečistenej pláže po daždi

Predposledný deň pobytu opäť "pršalo", čím sa more ukľudnilo a opäť bolo pokojné a čisté. Zaujímavé taktiež bolo, že aj keď je na Mallorce oblačno, zhoríte tak isto, ako keby je jasný slnečný deň. Takže sa treba stále natierať (viem o čom hovorím, minul som na seba celý Pantenol). Aj tu sa dá nájsť free wifi v blízkosti plážových bufetov, čiže postovať selfie priamo z pláže na FB nebude žiadny problém.

Aj na Mallorce je Burger King, KFC alebo McDonalds, no hádam by ste neurobili takú chybu, keď všade naookolo ponúkaju ryby a lokálne špeciality?! Patrím k ľudom, ktorý vedia o jedle rozprávať aj niekoľko hodín a radi si ho vychutnajú. Z toho čo som spomenul je určite nutné ochutnať Jamón (veľmi podobné ako prosciutto) a Tapas (malé občerstvenie alebo aj degustačný tanier).

V raji

Ďaľšou ľahôdkou, ktorú pripravujú skoro všade je Paella s rôznymi prílohami (jedlo podobné rizotu alebo pilafu).

Paella s krevetami a kalamárom

Ak by bol náhodou niekto vegetarián, tak s miestnou ponukou rýb bude nanajvýš spokojný, keďže ryby sú vždy čerstvé a ochutené domácim pestom.

Rybka s výborným pestom
Anízovka

My sme si zvykli chodiť do Cafetería Playa nielen kvôli výbornému jedlu, ale aj hyperaktívnemu a veľmi priateľskému čašníkovi. Zakaždým sme pri platení dostali aj Anízovku, lahodný likér ktorý že vraj zvyšuje potenciu (to nám stále opakoval čašník).

Z miestnych drinkov sme ochutnali len pivo San Miguel čapované v každom podniku, Sangriu (záleží od aktuálnej nálady čašníka, akú silnú pripraví) a nakoniec Carajillo, čiže káva veľkosti cortada s brandy/whisky/anízovka/rum. Ak bude mať čašník náladu na prípravu silného drinku, tak to dokáže poriadne zamávať s človekom, keďže nám po litry Sangrie už začalo otupovať zmysly a po poobednej šálke Carajilla som si radšej zdriemol.

Sangria - povinná jazda
Carajillo s príchuťou Brandy (napravo)

Takže toľko naše zážitky a dúfame, že v nich nájdete aspoň trochu inšpirácie.

Bez selfie by to nešlo ;-)
Martin Vanko

Som človek, ktorý rád spoznáva nové veci, o ktorých potom dokážem dlho rozprávať. Som názoru, že rady z recenzií a blogov sú cennejšie ako oficiálne príručky, a preto sa chcem aj ja podeliť a možno tým aj niekomu pomôžem. Snažím sa podať hodnotenie čo najviac objektívne, no niekedy zvyknem veci trochu dramatizovať :-) Takže len smelo čítajte a názor nech si už urobí každý sám... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné